Vestigingsklimaat
Cultuur
Verbetering van de positionering en zichtbaarheid van het cultuuraanbod
Wat wilden we bereiken
We willen via ontmoeting en samenwerking beter in beeld krijgen wat er allemaal in de stad gebeurt en de rijkdom van Tilburg als cultuurstad laten zien, ook in internationale context. Kort samengevat: er is veel dat goed is en onder de aandacht gebracht moet worden.
Indicator: |
---|
Wat hebben we daarvoor gedaan
Tilburg in de regionale onderzoeksagenda
In 2017 zijn we samen met onze partners in BrabantStad en de landelijke Boekmanstichting gestart met het ontwikkelen en uitvoeren van een meerjarige onderzoeksagenda en een pilot naar lokale en regionale cultuurcijfers. Hiertoe is het Tilburgse onderzoeksbureau Pyrrhula Research Consultants ingeschakeld. De oplevering van de eerste resultaten verwachten wij medio 2018.
Banieren van makers in de stad
Periodiek zijn met ingang van december 2017 aan de vlaggenmasten bij Theaters Tilburg aan de Schouwburgring en in de Tivolistraat de banieren te zien met (het werk van) makers die wij ondersteunen vanuit ons Makersfonds en de Kunstenaarsinitiatieven. Dit loopt door in 2018.
Bevordering van de verbinding tussen cultuur en andere domeinen
Wat wilden we bereiken
Wij nemen een initiërende rol in de verkenning naar de verbinding van cultuur met onderwijs, economie maatschappelijke organisaties en bedrijfsleven.
Indicator: |
---|
Wat hebben we daarvoor gedaan
Agenda 21e eeuw
Bij de totstandkoming van de Visie Binnenstad 21e eeuw hebben wij cultuur nadrukkelijk verbonden met economische en ruimtelijke vraagstukken, met een accent op cultureel en creatief ondernemerschap. Dit wordt verder uitgewerkt in de Agenda Binnenstad 21e eeuw.
Samenwerking met ondernemers
Wij hebben de relatie met het Cultuurfonds Tilburg, een initiatief van ondernemers in de stad, gecontinueerd.
Verbinden door projecten
Op projectniveau zoeken wij verbindingen:
- Het Totally Tuned 013 Event van Erwin Steylen is een succesvol voorbeeld van de verbinding tussen cultuur, economie en city-marketing;
- De aandacht voor urban (Hall of Fame, Zuidlijn) laat zien hoe we werken aan de verbinding tussen cultuur en sport;
- Andrew Greenwood (internationaal danser en balletmeester) voert trajecten uit waarbij zorg voor ouderen en cultuur aan elkaar worden verbonden.
Afstemming met Marketing Tilburg
Door periodieke afstemming met Marketing Tilburg maken wij de verbinding cultuur - economie - toerisme. Dit heeft er onder meer toe geleid dat zichtbaarheid van kunst en cultuur een van de aandachtspunten is in het jaarplan van Marketing Tilburg voor 2018.
Jeugdbeleid
We stemmen cultuur nadrukkelijk af met het jeugdbeleid, met name waar het gaat om talentontwikkeling.
Bevordering van de kwaliteit en de deelname aan cultuureducatie
Wat wilden we bereiken
Cultuureducatie is van cruciaal belang voor de inwoners van Tilburg om zich als persoon te ontwikkelen. Het draagt bij aan herkenning en beleving van kunst en cultuur. Daarom zetten wij in op intensivering en bevordering van cultuureducatie in de periode 2017-2020.
Indicatoren: | Streefwaarde | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Percentage deelname leerlingen in primair onderwijs | > 85% | 85% | 87% | 91% | 89% |
Wat hebben we daarvoor gedaan
Cultuureducatie met Kwaliteit
De Tilburgse deelname aan het landelijke project Cultuureducatie met Kwaliteit (CMK) van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap is verlengd tot en met 2020. Dit betekent dat 40 Tilburgse basisscholen nog 3 jaar kunnen samenwerken met culturele instellingen met het doel cultuureducatie een vast onderdeel van het schoolplan te laten zijn. Kinderen komen hierdoor in aanraking met cultuur en docenten worden bijgeschoold om resultaten te borgen.
Bemiddeling Cultuur in School Tilburg (CiST) voor cultuureducatie in het primaire onderwijs
9 van de 10 scholen maken gebruik van de bemiddeling van CiST en zijn actief op het terrein van cultuureducatie. Het percentage bereikte leerlingen schommelt over de jaren heen licht, omdat het aantal scholen dat cultuureducatie inkoopt via CiST, varieert.
Versterking van de cultuurparticipatie
Wat wilden we bereiken
Cultuurparticipatie - als het gaat om cultuurbezoek - bevorderen is een belangrijke opdracht voor culturele instellingen. De gemeente stelt instrumenten beschikbaar, in de vorm van budget of een programma, om cultuurparticipatie te vergroten. Voorbeelden hiervan zijn het Buurtcultuurfonds en CUPUDO (Cultuur in het Publieke Domein), maar ook de Meedoenregeling voor inwoners met een minimum inkomen.
Indicatoren: | Streefwaarde | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Aantal door stedelijk servicepunt amateursector (Art-fact) ondersteunde amateurproducties | >600 | 688 | 632 | 720 | 660 |
Het betreft 660 producties waarvan 133 jeugd. In vergelijking met 2016 is dit een lager aantal, maar nog altijd is dit ruim boven de streefwaarde. Dit lagere aantal is voor een groot deel toe te schrijven aan het feit dat de extra activiteiten binnen de Amateurkunstmaand niet zijn meegeteld; Art-fact is in 2017 van een amateurweek naar een maand gegaan.
Wat hebben we daarvoor gedaan
Cultuurparticipatie
Participatie aan cultuur drukt zich onder meer uit in het aantal amateurproducties en buurtcultuuractiviteiten dat jaarlijks door Stichting Art-fact wordt ondersteund. Dit aantal kan jaarlijks enigszins variëren afhankelijk van de initiatieven in de stad. Maar de streefwaarde wordt sinds 2014 ruimschoots gehaald.
Bevordering van talentontwikkeling
Wat wilden we bereiken
Het accent ligt bij het mogelijk maken dat makers zich in de stad kunnen ontwikkelen en hier hun thuisbasis ervaren om aan hun ambities verder te werken.
Indicatoren: | Streefwaarde | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Aantal ondersteunde projecten vanuit het Makersfonds (vanaf 2017) | 20 | - | - | - | 28 |
Wat hebben we daarvoor gedaan
Het Makersfonds werkt
Op 22 maart 2017 is het Makersfonds opengesteld voor aanvragen van individuele makers op het gebied van onder meer theater, dans, beeldende en visuele kunsten, muziek, vormgeving, letteren. De maximale bijdrage vanuit het Makersfonds is € 7.500,- per maker. In korte termijn zijn ruim 40 aanvragen ontvangen; hiervan zijn er 28 ondersteund. Daarmee is het beschikbare budget van € 150.000,- volledig ingezet. Dit tekende de behoefte aan dit beleidsinstrument. Er was brede waardering van makers voor de administratief lichte procedure, het mondeling uitsluitsel over de aanvraag binnen veertien dagen en de mogelijkheid om het project kort mondeling toe te lichten.
Ondertussen is het Makersfonds 2018 opengesteld. Tot dusver zijn er ruim 70 aanvragen ontvangen.
Versterking van de pijlers van de culturele infrastructuur en van flexibiliteit en kleinschaligheid
Wat wilden we bereiken
De gemeente waarborgt een goede culturele infrastructuur waarmee de stad laat zien dat cultuur belangrijk is.
Indicatoren: | Streefwaarde | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Aantal gesubsidieerde ateliers in het atelier- en oefenruimtebestand stedelijke beheersorganisatie | 200 | 210 | 196 | 202 | 185 |
Wat hebben we daarvoor gedaan
Op peil brengen van het aantal atelier- en oefenruimtes
Eind 2017 waren er 185 ateliers en werkruimten die werden aangeboden. Hier maken in totaal zo'n 250 kunstenaars en creatieve makers gebruik van. Veel tijdelijke locaties die in gebruik waren als atelierpand worden herontwikkeld.
Met de vaststelling de beleidsnota Ruimte voor makers: atelier- en oefenruimtes in Tilburg (augustus 2017) is besloten om een extra eenmalige investering van € 1 miljoen te doen om een divers aanbod aan werkruimtes te kunnen waarborgen. We zetten voor 2018 in op het creëren van minimaal 60 nieuwe gesubsidieerde atelier- en oefenruimtes, en creatieve broedplaatsen voor makers in de stad.
Wat heeft het gekost - financiën
x € 1.000 | |||||
Cultuur | Oorspronkelijke begroting | Gewijzigde begroting | Rekening 2017 | Verschil t.o.v. | |
Lasten | 24.626 | 25.462 | 24.442 | 1.020 | V |
Baten | -20 | -20 | -150 | 130 | V |
Saldo van lasten en baten | 24.606 | 25.442 | 24.292 | 1.150 | V |
Toevoeging reserves | 17 | 15 | 20 | 6 | N |
Onttrekking reserves | -1.779 | -2.056 | -1.103 | 953 | N |
Saldo reserves | -1.762 | -2.041 | -1.082 | 959 | N |
Totaal | 22.844 | 23.400 | 23.210 | 191 | V |
Toelichting op de belangrijkste financiële afwijkingen | Bedrag |
Huur Berglandweg | 13 V |
Overheveling ontwikkelbudget museumkwartier | 101 V |
Incidentele cultuurbudgetten | 855 V |
Overige afwijkingen: - Vrijval technische overhevelingen 25 V - Overige 52 V | 77 V |
Totaal afwijkingen | 191 V |
Wat weten we nog meer
Subsidies | Realisatie | |
---|---|---|
Basisvoorzieningen | 20.089 | |
Kunstenaarsinitiatieven | 512 | |
Cultuur met cofinanciering | 150 | |
Beleidsdoelen cultuurplan 2017-2020 | 377 | |
Monumenten | 242 | |
Cultuur overig | 681 | |
Totaal | 22.051 |
Kengetallen | Realisatie 2016 | Begroot | Realisatie | |
---|---|---|---|---|
Ingeschreven leners bibliotheek | 41.539 | 40.000 | 41.303 | |
Bezoekers bibliotheek | 806.494 | 800.000 | 926.270 | |
Digitale bezoekers bibliotheek* | 1.375.488 | 800.000 | 2.806.606 | |
Bezoekers Natuurmuseum Brabant | 72.601 | 50.000 | 75.752 | |
Bezoekers Textielmuseum | 64.594 | 60.000 | 77.865 | |
Bezoekers Schouwburg, Concertzaal | 126.703 | 118.500 | 131.000 | |
Bezoekers Paradox | 24.585 | 22.944 | 23.674 | |
Bezoekers NWE Vorst (culturele activiteiten) | 24.031 | 20.000 | 23.828 | |
Bezoekers Poppodium 013 | 262.912 | 260.000 | 309.722 |
* Door het inrichten van lokale facebookpagina’s per vestiging is er een enorme groei in het aantal digitale bezoekers.